Mina-san ohayou! - Reisverslag uit Oss, Nederland van Nikki Druenen - WaarBenJij.nu Mina-san ohayou! - Reisverslag uit Oss, Nederland van Nikki Druenen - WaarBenJij.nu

Mina-san ohayou!

Door: Nikki

Blijf op de hoogte en volg Nikki

12 September 2024 | Nederland, Oss

皆さんお早う! Mina-san ohayou!

Welkom bij mijn online reisdagboek. Hier zal ik de komende weken mijn Japan avontuur en de voorbereidingen hiervoor bijhouden. Om te beginnen zal ik het hebben over de titel van mijn dagboek; Mina san ohayou! Ga er maar lekker voor zitten want het is tijd voor een lesje Japans, de eerste van vele.

Sommige van mijn lezers (Ja Kai, jij bent daar een van!)zullen deze zin al vaker van mij gehoord hebben, maar ik leg hem toch even uit. Mina san ohayou is Japans voor "Goede morgen iedereen!" Er zijn twee redenen waarom ik deze titel heb uitgekozen voor mijn reisdagboek.

Ten eerste, het tijdsverschil. In Japan is het namelijk zo'n 8 uur later dan in Nederland. Terwijl ik in de avond opschrijf wat ik die dag heb gedaan, zitten jullie aan de ontbijttafel met het eerste bakje koffie. Updates zullen dan waarschijnlijk in de Nederlandse ochtend zijn. Met deze titel kan ik dan elke keer iedereen een goede morgen wensen.

De andere reden is omdat deze zin een grap is geworden in mijn vrienden- en familiekring. Ik was een keer bij een speech-contest voor Japans spreken. Mijn vriend Kai was meegegaan zonder een woord Japans te kunnen. Omdat de wedstrijd in de ochtend was begon bijna elke speech wel met een versie van 'Mina-san, ohayou!" Deze zin is bij Kai blijven hangen en heeft zich via hem als een lopend vuurtje verspreid. Ik hoor daarom nog van veel mensen regelmatig 'Mina-san, ohayou!' Ook in de middag en avond, en ook als er niemand anders bij is haha.

Volgende week is het alweer zo ver. Het is nog een beetje moeilijk te geloven, ook al ben ik al bezig met het inpakken van mijn spullen. Natuurlijk vind ik het ook erg spannend, maar ik heb er enorm veel zin! Ik hou jullie op de hoogte!


  • 12 September 2024 - 18:10

    Je Reisgenootje:

    Nikki,

    Ga ik toch als eerste reageren!

    Leuk dat je een reisverslag bij gaat houden. Nog 6 nachtjes slapen en dan is het zover.

    Dan gaan naar het land van de rijzende zon. En je weet het, als er problemen zijn dan gewoon 'taskete' roepen en daarna gaan we naar de 'keisatsu'. Zijn die uren overhoren toch niet voor niets geweest [e-1f600]

    En dan, na een week of 2, loslaten.


  • 18 September 2024 - 11:32

    Susanne :

    Een fijne tijd in Japan toegewenst!


  • 18 September 2024 - 11:56

    Chantal :

    Heel veel plezier en geniet ervan

Tags: Japan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikki

Actief sinds 07 Sept. 2024
Verslag gelezen: 53
Totaal aantal bezoekers 148

Voorgaande reizen:

18 September 2024 - 16 December 2024

Yatto Nihon he Ikimasu!

Landen bezocht: